1% DLA DRUŻYNY

1% DLA DRUŻYNY
Zachęcamy do wpłacenia jednego procenta dla drużyny

Stopnie Harcerskie

 
KARTA PRÓBY NA STOPIEŃ OCHOTNICZKA/MŁODZIK


Z ochotą poznaję smak harcerskiej przygody. W swoim postępowaniu kieruję się Prawem Harcerskim. Pamiętam o codziennym dobrym uczynku. Chętnie zdobywam nowe wiadomości i umiejętności przydatne w zastępie, drużynie, domu i szkole. Jestem zaradna, dzielna i pogodna.

Do próby może przystąpić harcerka, która:
Aktywnie uczestniczy w życiu zastępu/pionu i drużyny
Ma 10 – 13 lat (jest w pionie harcerskim)
Uczęszcza na zbiórki co najmniej przez okres pół roku
Zalecany czas trwania próby: 6-9 miesięcy

PRACA NAD SOBĄ


Wymaganie
Zadanie
Podpis i data osoby potwierdzającej wykonania zadania
Staram się postępować zgodnie z Prawem Harcerskim.
Przez  okres próby nie będę postępować wbrew prawu harcerskiemu. Na zbiórkach i wyjazdach z drużyną pokażę drużynowej i przybocznej, że potrafię postępować zgodnie z Prawem Harcerskim.

W każdym widzę bliźniego. Dostrzegam potrzeby bliźnich, wyrażam to przez spełnianie dobrych uczynków.
Codziennie będę wrzucać do swojego słoika, napisany na karteczce, jeden dobry uczynek jaki zrobiłam w ciągu dnia.   

Mam swoją ulubioną książkę. Korzystam z biblioteki.
 Znajdę swoją ulubioną książkę, którą przedstawię na zbiórce. Opiszę dlaczego ta książka jest moją ulubioną oraz co ją odróżnia od innych książek.          


m swoje hobby, zaprezentowałem je w zastępie, drużynie.
Zaprezentuję zdjęcia/filmik/slajdy drużynowej z moim hobby.   



         
ŻYCIE RODZINNE


Wymagania
Zadanie
Data i podpis osoby potwierdzającej wykonania zadania
 Mam stały obowiązek domowy i wywiązuje się z niego.
Przez okres próby będę wykonywać, wybrane z zadań:

  • Codziennie będę porządkować swój pokój, ścielić łóżko, sprzątać zabawki i książki po ich użyciu
  • Codziennie będę wychodzić z psem na spacer
  • Codziennie będę sprzątać po obiedzie (myć naczynia, nastawiać zmywarkę, zbierać talerze ze stołu)

Znam daty świąt rodzinnych (imieniny, urodziny, rocznice) i pamiętam o nich.

założę kalendarzyk w którym zapisze najważniejsze dla mojej rodziny daty lub Na urodziny mamy/ taty samodzielnie wykonam dla nich prezent





ZARADNOŚĆ ŻYCIOWA


Wymagania
Zadanie
Data i podpis osoby potwierdzającej wykonanie zadania
Noszę mundur zgodny z regulaminem obowiązującym w ZHP.
Na każdą zbiórkę przyjdę w mundurze.

Dbam o własny wygląd i czystość, utrzymuję porządek wokół siebie. Przyszyłam/em guzik, plakietkę do munduru.
Na umundurowaniu będę miała wszystko poprawnie i ładnie przyszyte.

Systematycznie uczestniczę w zajęciach ruchowych (np. gimnastyka, gra w piłkę, jazda na rowerze, aerobik, jazda na rolkach).  
Przez 3 miesiące będę uczestniczyć we wszystkich zajęciach z W-F, lub innych zajęcia na które uczestniczę.

Dbam o higienę osobistą i zapobiegam przeziębieniom, odpowiednio się ubierając.
Będę nosić czapkę i szalik przez całą zimę.




WIEDZA HARCERSKA



Wymagania
Zadanie
Data i podpis osoby potwierdzającej wykonanie zadania
Wiem, kiedy powstał skauting, kto był jego twórcą oraz kto tworzył harcerstwo na ziemiach polskich. Wiem, czym wsławiły się Szare Szeregi.
Zrobię w parze z koleżanką/kolegą jedno z zadań:
  • Przeczytam książkę "Kamienie na szaniec" i opowiem o niej w zastępie
  • Zrobię plakat o R. Baden-Powellu
  • Zrobię plakat o Małkowskich


Potrafię zachować się w kręgu i podczas ogniska. Znam zwyczaje i obrzędy mojego zastępu i drużyny.
Wraz z zastępem przygotuję księgę obrzędów mojego zastępu i drużyny, do naszego skarbczyka

Wiem, jak oznacza się funkcje pełnione w zastępie, drużynie, szczepie.
Wezmę udział w zbiórce o tematyce funkcji harcerskiej.

Znam podstawy musztry harcerskiej. Stanę w postawie zasadniczej i swobodnej, wykonam zwroty. Ustawię się na zbiórce, zachowam się w szyku i zamelduję się. Odpowiednio zachowam się podczas hymnu i wobec sztandaru.
Zdobędę sprawność “Znawca Musztry”

Mam śpiewnik harcerski. Znam przynajmniej 5 piosenek harcerskich i pląsów.
Założę śpiewnik harcerski, wpiszę do niego kilka piosenek



TECHNIKI HARCERSKIE


Wymaganie
Zadanie
Podpis osoby potwierdzającej wykonanie zadnia
Umiem zaradzić w przypadku skaleczenia, otarcia nogi, zachłyśnięcia, niewielkiego oparzenia i stłuczenia, krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę. Odpowied-nio wykorzystuję dostępne środki opatrunkowe. Znam prawidłową temperaturę człowieka i potrafię ją zmierzyć. Znam numery telefonów pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej
Zdobędę sprawność „Higienistka”   

Uczestniczyłam/em w grze terenowej. Wyznaczyłam/łem strony świata za pomocą słońca, przedmiotów terenowych i busoli. Dotarłam/em do wyznaczonego miejsca po znakach patrolowych.

Zdobędę sprawność „Obserwatorka/Obserwator”

Uczestniczyłam/em w wycieczce, przygotowałam/em swój ekwipunek wycieczkowy, odpowiedni do warunków atmosferycznych i  terenowych. Potrafię bezpiecznie poruszać się po drodze (samodzielnie i w grupie).

Wezmę udział w biwaku drużyny, oraz zdobędę sprawność Łazika

Rozstawiłam/em namiot turystyczny, ułożyłam/em i rozpaliłam/em bezpiecznie ognisko. Znam trzy węzły.
Z zastępem przygotuję miejsce na ognisko drużyny

Znam co najmniej dwa sposoby szyfrowania wiadomości.
Odszyfruję zdanie podane przez drużynowego dowolnym wybranym przez niego szyfrem podstawianym




POSTAWA OBYWATELSKA


Wymagania
Zadanie
Data i podpis osoby potwierdzającej wykonanie zadania
Znam historię godła i barw narodowych. Wiem, co oznaczają i potrafię się wobec nich zachować. Zaśpiewam hymn państwowy.
Zdobędę sprawność Młody Obywatel/Młoda Obywatelka.

Wyrobiłem w sobie pożyteczne domowe nawyki ekologiczne.
Wychodząc z pokoju będę gasić światło




W okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej dwóch zadań zespołowych zastępu. Zdobyłam/em w czasie próby przynajmniej dwie sprawności.






KARTA PRÓBY NA STOPIEŃ
PIONIERKI/ODKRYWCA



Imię i nazwisko:
Stopień:
Środowisko:
Pion/Zastęp:
Otwarty rozkazem:
Zamknięto rozkazem:


Uczestnicząc w harcerskim życiu, odkrywam swoje zainteresowania. Oceniam siebie i swoje postępowanie odwołując się do Prawa Harcerskiego. Potrafię radzić sobie w różnych sytuacjach działając samodzielnie i odpowiedzialnie. Można na mnie polegać. Jestem uczynny, odważany, samodzielny.

Do próby może przystąpić harcerz, który:
  • zdobył stopień tropicielki /wywiadowcy. Jeśli nie posiada stopnia tropicielki /wywiadowcy, realizuje próbę pionierki /odkrywcy poszerzoną o wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach poprzednich stopni,
  • aktywnie uczestniczy w życiu zastępu i drużyny.
Zalecany czas trwania próby: 9-12 miesięcy


Wymaganie
Zadanie
Data i podpis potwierdzającego wykonanie zadania
Określiłam/em swoją największą słabość i podejmę próbę wyeliminowania jej.
Rezygnuję na dwa miesiące z …….. (np. grania na komputerze)

Aktywnie realizuję obowiązki wynikające z mojej wiary.
Będę co niedzielę chodzić do kościoła.

Zdobyłam/em nową umiejętność przydatną w gospodarstwie domowym.
Dowiem się jak nastawić pranie. Będę prać rzeczy, odpowiednio dobierając program prania

Rzetelnie wykonuję swoje obowiązki domowe.
Każdy ma do wybrania jeden obowiązek, który będzie wykonywał przez 2 miesiące:
Regularnie będę sprzątał całą łazienkę
  • Regularnie będę robić zakupy
  • Co tydzień będę odkurzać całe mieszkanie
  • Codziennie będę sprzątać i zmywać po obiedzie

Zapisuję ustalone terminy i wyznaczone zadania, jestem punktualna/ny i obowiązkowa/ny.
Przez trwanie całej zbiórki nie będę się spóźniać na zbiórki.

Wzięłam/ąłem udział w zaplanowaniu i zorganizowaniu akcji zarobkowej dla drużyny.
Wezmę udział w Akcji kalendarz lub w Akcji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

Dbam o zdrowie i pamiętam o aktywnym odpoczynku, odpowiedniej ilości snu, prawidłowym odżywianiu się, umiem radzić sobie z problemami okresu dojrzewania.
Codziennie kładę się spać o ustalonej godzinie lub nie będę opuszczać lekcji W-F w szkole.

Zorganizowałam/em wyjście zastępu lub drużyny (grupy koleżanek lub kolegów) do kina, teatru, na koncert, do muzeum lub inną imprezę kulturalną.
Zorganizuję razem z zastępem wyjście do Kina w Domu Kultury w Kętach.

Potrafię w prostych sytuacjach porozumieć się w języku obcym.
Nawiążę kontakt mailowy ze skautem z innego kraju lub Przez jeden dzień w tygodniu będę rozmawiać z koleżankami tylko w języku obcym

Umiejętnie korzystam z Internetu (wyszukuję potrzebne informacje, posiadam adres e-mail).
Założę sobie lub komuś z mojej rodziny pocztę internetową lub Zapoznam się z prawami autorskimi obowiązującymi w internecie





Doskonalenie Harcerskie

Wymaganie
Zadanie
Data i podpis osoby potwierdzającej wykonanie zadania
Potrafię wskazać główne etapy w dziejach harcerstwa.
Opowiem podczas kominka o historii harcerstwa lub przygotuję domino z najważniejszymi datami z historii harcerstwa.

Odwiedziłam/em komendę mojego hufca. Znam adres komendy mojej chorągwi i Głównej Kwatery. Wiem, jak nazywa się komendant hufca, komendant chorągwi, Naczelnik ZHP i Przewodniczący ZHP.
Odwiedzę strony mojego hufca, chorągwi i głównej kwatery. Dowiem się kto pełni w ich znaczące funkcje lub Przygotuję prezentację na temat osób pełniących funkcje w moim hufcu, chorągwi i głównej kwaterze. Wyszukam odpowiednie zdjęcia, zaprezentuję ją w moim zastępie.

Czytam książki o tematyce harcerskiej.
Przeczytam “Kamienie na szaniec”

Znam strukturę ZHP.
Wezmę udział w zbiórce na ten temat lub przygotuję planszę do harcówki ze strukturą ZHP

Potrafię ocenić czynności życiowe (tętno i oddech), znam prawidłowe tętno dzieci i dorosłych. Potrafię postąpić w przypadku utraty przytomności, ułożyć chorego w pozycji bocznej bezpiecznej. Umiem zastosować różne sposoby przenoszenia poszkodowanych. Potrafię postępować w przypadku zatrucia pokarmowego.
Zdobędę sprawność Higienistka/Higienista

Odnalazłam/em na mapie miejsce, w którym się znajduję, poprowadziłam/em w czasie gry terenowej lub wycieczki zastęp wg mapy topograficznej. Na podstawie mapy topograficznej określiłam/em długość trasy, nachylenie terenu, przybliżony czas marszu, azymut na dany punkt. Zmierzyłam/em w terenie odległość i wysokość.
Zdobędę sprawność Obserwatorka/Obserwator

Kierowałam/em budową urządzenia obozowego wg własnego projektu. Umiem sprawnie posługiwać się sprzętem pionierskim. Potrafię zawiązać co najmniej 10 węzłów i znam ich zastosowanie.
Wezmę udział w zbiórce na temat Pionierki lub Obejrzę filmy instruktażowe i nauczę się wiązać 10 węzłów

Brałem udział w organizacji wycieczki zastępu lub drużyny.
Wezmę udział w organizacji Biwaku drużyny, wykonam zadanie polecone przez drużynową.

Wyrobiłam/em w sobie pożyteczne nawyki ekologiczne (oszczędzam wodę, gaszę światło, segreguję odpady).
Będę segregować śmieci w moim domu, namówię do tego moją rodzinę







POSZUKIWANIE PÓL SŁUŻBY


Wymagania
Zadanie
Data i podpis osoby potwierdzającej wykonanie zadania
Poznaję historię swojej miejscowości. Wiem, co wyróżnia ją spośród innych (np. znane postacie, historyczne wydarzenia, zabytki, sztuka ludowa).
Zdobędę sprawność Młody Obywatel/Młoda Obywatelka






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz