KARTA PRÓBY NA STOPIEŃ OCHOTNICZKA/MŁODZIK
Z ochotą poznaję smak harcerskiej przygody. W swoim postępowaniu kieruję się Prawem Harcerskim. Pamiętam o codziennym dobrym uczynku. Chętnie zdobywam nowe wiadomości i umiejętności przydatne w zastępie, drużynie, domu i szkole. Jestem zaradna, dzielna i pogodna.
Do próby może przystąpić harcerka, która:
Aktywnie uczestniczy w życiu zastępu/pionu i drużyny
Ma 10 – 13 lat (jest w pionie harcerskim)
Uczęszcza na zbiórki co najmniej przez okres pół roku
Zalecany czas trwania próby: 6-9 miesięcy
PRACA NAD SOBĄ
Wymaganie
|
Zadanie
|
Podpis i data osoby potwierdzającej wykonania zadania
|
Staram się postępować zgodnie z Prawem Harcerskim.
|
Przez okres próby nie będę postępować wbrew prawu harcerskiemu. Na zbiórkach i wyjazdach z drużyną pokażę drużynowej i przybocznej, że potrafię postępować zgodnie z Prawem Harcerskim.
| |
W każdym widzę bliźniego. Dostrzegam potrzeby bliźnich, wyrażam to przez spełnianie dobrych uczynków.
|
Codziennie będę wrzucać do swojego słoika, napisany na karteczce, jeden dobry uczynek jaki zrobiłam w ciągu dnia.
| |
Mam swoją ulubioną książkę. Korzystam z biblioteki.
|
Znajdę swoją ulubioną książkę, którą przedstawię na zbiórce. Opiszę dlaczego ta książka jest moją ulubioną oraz co ją odróżnia od innych książek.
| |
m swoje hobby, zaprezentowałem je w zastępie, drużynie.
|
Zaprezentuję zdjęcia/filmik/slajdy drużynowej z moim hobby.
|
ŻYCIE RODZINNE
Wymagania
|
Zadanie
|
Data i podpis osoby potwierdzającej wykonania zadania
|
Mam stały obowiązek domowy i wywiązuje się z niego.
|
Przez okres próby będę wykonywać, wybrane z zadań:
| |
Znam daty świąt rodzinnych (imieniny, urodziny, rocznice) i pamiętam o nich.
|
założę kalendarzyk w którym zapisze najważniejsze dla mojej rodziny daty lub Na urodziny mamy/ taty samodzielnie wykonam dla nich prezent
|
ZARADNOŚĆ ŻYCIOWA
Wymagania
|
Zadanie
|
Data i podpis osoby potwierdzającej wykonanie zadania
|
Noszę mundur zgodny z regulaminem obowiązującym w ZHP.
|
Na każdą zbiórkę przyjdę w mundurze.
| |
Dbam o własny wygląd i czystość, utrzymuję porządek wokół siebie. Przyszyłam/em guzik, plakietkę do munduru.
|
Na umundurowaniu będę miała wszystko poprawnie i ładnie przyszyte.
| |
Systematycznie uczestniczę w zajęciach ruchowych (np. gimnastyka, gra w piłkę, jazda na rowerze, aerobik, jazda na rolkach).
|
Przez 3 miesiące będę uczestniczyć we wszystkich zajęciach z W-F, lub innych zajęcia na które uczestniczę.
| |
Dbam o higienę osobistą i zapobiegam przeziębieniom, odpowiednio się ubierając.
|
Będę nosić czapkę i szalik przez całą zimę.
|
WIEDZA HARCERSKA
Wymagania
|
Zadanie
|
Data i podpis osoby potwierdzającej wykonanie zadania
|
Wiem, kiedy powstał skauting, kto był jego twórcą oraz kto tworzył harcerstwo na ziemiach polskich. Wiem, czym wsławiły się Szare Szeregi.
|
Zrobię w parze z koleżanką/kolegą jedno z zadań:
| |
Potrafię zachować się w kręgu i podczas ogniska. Znam zwyczaje i obrzędy mojego zastępu i drużyny.
|
Wraz z zastępem przygotuję księgę obrzędów mojego zastępu i drużyny, do naszego skarbczyka
| |
Wiem, jak oznacza się funkcje pełnione w zastępie, drużynie, szczepie.
|
Wezmę udział w zbiórce o tematyce funkcji harcerskiej.
| |
Znam podstawy musztry harcerskiej. Stanę w postawie zasadniczej i swobodnej, wykonam zwroty. Ustawię się na zbiórce, zachowam się w szyku i zamelduję się. Odpowiednio zachowam się podczas hymnu i wobec sztandaru.
|
Zdobędę sprawność “Znawca Musztry”
| |
Mam śpiewnik harcerski. Znam przynajmniej 5 piosenek harcerskich i pląsów.
|
Założę śpiewnik harcerski, wpiszę do niego kilka piosenek
|
TECHNIKI HARCERSKIE
Wymaganie
|
Zadanie
|
Podpis osoby potwierdzającej wykonanie zadnia
|
Umiem zaradzić w przypadku skaleczenia, otarcia nogi, zachłyśnięcia, niewielkiego oparzenia i stłuczenia, krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę. Odpowied-nio wykorzystuję dostępne środki opatrunkowe. Znam prawidłową temperaturę człowieka i potrafię ją zmierzyć. Znam numery telefonów pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej
|
Zdobędę sprawność „Higienistka”
| |
Uczestniczyłam/em w grze terenowej. Wyznaczyłam/łem strony świata za pomocą słońca, przedmiotów terenowych i busoli. Dotarłam/em do wyznaczonego miejsca po znakach patrolowych.
|
Zdobędę sprawność „Obserwatorka/Obserwator”
| |
Uczestniczyłam/em w wycieczce, przygotowałam/em swój ekwipunek wycieczkowy, odpowiedni do warunków atmosferycznych i terenowych. Potrafię bezpiecznie poruszać się po drodze (samodzielnie i w grupie).
|
Wezmę udział w biwaku drużyny, oraz zdobędę sprawność Łazika
| |
Rozstawiłam/em namiot turystyczny, ułożyłam/em i rozpaliłam/em bezpiecznie ognisko. Znam trzy węzły.
|
Z zastępem przygotuję miejsce na ognisko drużyny
| |
Znam co najmniej dwa sposoby szyfrowania wiadomości.
|
Odszyfruję zdanie podane przez drużynowego dowolnym wybranym przez niego szyfrem podstawianym
|
POSTAWA OBYWATELSKA
Wymagania
|
Zadanie
|
Data i podpis osoby potwierdzającej wykonanie zadania
|
Znam historię godła i barw narodowych. Wiem, co oznaczają i potrafię się wobec nich zachować. Zaśpiewam hymn państwowy.
|
Zdobędę sprawność Młody Obywatel/Młoda Obywatelka.
| |
Wyrobiłem w sobie pożyteczne domowe nawyki ekologiczne.
|
Wychodząc z pokoju będę gasić światło
|
W okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej dwóch zadań zespołowych zastępu. Zdobyłam/em w czasie próby przynajmniej dwie sprawności.
KARTA PRÓBY NA STOPIEŃ
PIONIERKI/ODKRYWCA
PIONIERKI/ODKRYWCA
Imię i nazwisko:
|
Stopień:
|
Środowisko:
|
Pion/Zastęp:
|
Otwarty rozkazem:
|
Zamknięto rozkazem:
|
Uczestnicząc w harcerskim życiu, odkrywam swoje zainteresowania. Oceniam siebie i swoje postępowanie odwołując się do Prawa Harcerskiego. Potrafię radzić sobie w różnych sytuacjach działając samodzielnie i odpowiedzialnie. Można na mnie polegać. Jestem uczynny, odważany, samodzielny.
Do próby może przystąpić harcerz, który:
- zdobył stopień tropicielki /wywiadowcy. Jeśli nie posiada stopnia tropicielki /wywiadowcy, realizuje próbę pionierki /odkrywcy poszerzoną o wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach poprzednich stopni,
- aktywnie uczestniczy w życiu zastępu i drużyny.
Zalecany czas trwania próby: 9-12 miesięcy
Wymaganie
|
Zadanie
|
Data i podpis potwierdzającego wykonanie zadania
|
Określiłam/em swoją największą słabość i podejmę próbę wyeliminowania jej.
|
Rezygnuję na dwa miesiące z …….. (np. grania na komputerze)
| |
Aktywnie realizuję obowiązki wynikające z mojej wiary.
|
Będę co niedzielę chodzić do kościoła.
| |
Zdobyłam/em nową umiejętność przydatną w gospodarstwie domowym.
|
Dowiem się jak nastawić pranie. Będę prać rzeczy, odpowiednio dobierając program prania
| |
Rzetelnie wykonuję swoje obowiązki domowe.
|
Każdy ma do wybrania jeden obowiązek, który będzie wykonywał przez 2 miesiące:
Regularnie będę sprzątał całą łazienkę
| |
Zapisuję ustalone terminy i wyznaczone zadania, jestem punktualna/ny i obowiązkowa/ny.
|
Przez trwanie całej zbiórki nie będę się spóźniać na zbiórki.
| |
Wzięłam/ąłem udział w zaplanowaniu i zorganizowaniu akcji zarobkowej dla drużyny.
|
Wezmę udział w Akcji kalendarz lub w Akcji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
| |
Dbam o zdrowie i pamiętam o aktywnym odpoczynku, odpowiedniej ilości snu, prawidłowym odżywianiu się, umiem radzić sobie z problemami okresu dojrzewania.
|
Codziennie kładę się spać o ustalonej godzinie lub nie będę opuszczać lekcji W-F w szkole.
| |
Zorganizowałam/em wyjście zastępu lub drużyny (grupy koleżanek lub kolegów) do kina, teatru, na koncert, do muzeum lub inną imprezę kulturalną.
|
Zorganizuję razem z zastępem wyjście do Kina w Domu Kultury w Kętach.
| |
Potrafię w prostych sytuacjach porozumieć się w języku obcym.
|
Nawiążę kontakt mailowy ze skautem z innego kraju lub Przez jeden dzień w tygodniu będę rozmawiać z koleżankami tylko w języku obcym
| |
Umiejętnie korzystam z Internetu (wyszukuję potrzebne informacje, posiadam adres e-mail).
|
Założę sobie lub komuś z mojej rodziny pocztę internetową lub Zapoznam się z prawami autorskimi obowiązującymi w internecie
| |
Doskonalenie Harcerskie
Wymaganie
|
Zadanie
|
Data i podpis osoby potwierdzającej wykonanie zadania
|
Potrafię wskazać główne etapy w dziejach harcerstwa.
|
Opowiem podczas kominka o historii harcerstwa lub przygotuję domino z najważniejszymi datami z historii harcerstwa.
| |
Odwiedziłam/em komendę mojego hufca. Znam adres komendy mojej chorągwi i Głównej Kwatery. Wiem, jak nazywa się komendant hufca, komendant chorągwi, Naczelnik ZHP i Przewodniczący ZHP.
|
Odwiedzę strony mojego hufca, chorągwi i głównej kwatery. Dowiem się kto pełni w ich znaczące funkcje lub Przygotuję prezentację na temat osób pełniących funkcje w moim hufcu, chorągwi i głównej kwaterze. Wyszukam odpowiednie zdjęcia, zaprezentuję ją w moim zastępie.
| |
Czytam książki o tematyce harcerskiej.
|
Przeczytam “Kamienie na szaniec”
| |
Znam strukturę ZHP.
|
Wezmę udział w zbiórce na ten temat lub przygotuję planszę do harcówki ze strukturą ZHP
| |
Potrafię ocenić czynności życiowe (tętno i oddech), znam prawidłowe tętno dzieci i dorosłych. Potrafię postąpić w przypadku utraty przytomności, ułożyć chorego w pozycji bocznej bezpiecznej. Umiem zastosować różne sposoby przenoszenia poszkodowanych. Potrafię postępować w przypadku zatrucia pokarmowego.
|
Zdobędę sprawność Higienistka/Higienista
| |
Odnalazłam/em na mapie miejsce, w którym się znajduję, poprowadziłam/em w czasie gry terenowej lub wycieczki zastęp wg mapy topograficznej. Na podstawie mapy topograficznej określiłam/em długość trasy, nachylenie terenu, przybliżony czas marszu, azymut na dany punkt. Zmierzyłam/em w terenie odległość i wysokość.
|
Zdobędę sprawność Obserwatorka/Obserwator
| |
Kierowałam/em budową urządzenia obozowego wg własnego projektu. Umiem sprawnie posługiwać się sprzętem pionierskim. Potrafię zawiązać co najmniej 10 węzłów i znam ich zastosowanie.
|
Wezmę udział w zbiórce na temat Pionierki lub Obejrzę filmy instruktażowe i nauczę się wiązać 10 węzłów
| |
Brałem udział w organizacji wycieczki zastępu lub drużyny.
|
Wezmę udział w organizacji Biwaku drużyny, wykonam zadanie polecone przez drużynową.
| |
Wyrobiłam/em w sobie pożyteczne nawyki ekologiczne (oszczędzam wodę, gaszę światło, segreguję odpady).
|
Będę segregować śmieci w moim domu, namówię do tego moją rodzinę
| |
POSZUKIWANIE PÓL SŁUŻBY
Wymagania
|
Zadanie
|
Data i podpis osoby potwierdzającej wykonanie zadania
|
Poznaję historię swojej miejscowości. Wiem, co wyróżnia ją spośród innych (np. znane postacie, historyczne wydarzenia, zabytki, sztuka ludowa).
|
Zdobędę sprawność Młody Obywatel/Młoda Obywatelka
| |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz